1. Úvodní ustanovení
Kodex nenahrazuje právní regulaci zabezpečení a ochrany majetku i osob, nýbrž na ni
navazuje doplněním o etické zásady. Kodex je určen všem subjektům působícím v oblasti zámkových a klíčových služeb a stanoví jim pravidla profesionálního chování. Kodex zároveň informuje veřejnost o mezích, které subjekty působící v zabezpečení a ochraně dobrovolně přijaly a hodlají je sami vynucovat prostřednictvím etické samoregulace.
Etické normy navazují na normy právní, předpokládají jejich plnění a stanoví požadavky náročnější, než jaké vyplývají z právního řádu. Kodex hodlá napomáhat uskutečňování právních norem i tím, že některé jejich obecné požadavky (zejména požadavek, aby byly dodržovány dobré mravy soutěže) konkretizuje na oblast poskytování technických služeb k ochraně a zabezpečení majetku a osob.
2. Obecné zásady chování členských firem
Členské firmy se ve vzájemných vztazích řídí těmito zásadami:
Ve vztahu k zákazníkům:
-
svoji podnikatelskou činnost poskytují zákazníkům formou výrobků nebo služeb od-povídající maximální možnou ochranu majetku
-
nikdy nezneužijí technické znalosti zákazníka, poskytnou pravdivé informace a se-známí jej s nutností komplexního a systémového přístupu k zajištění kvalitní ochrany majetku
-
ve svých nabídkách, projektech, výrobcích a službách nabízejí vždy nejvyšší kvalitu odpovídající reálné potřebě
-
dodávané mechanické zámkové systémy a související organizační opatření vždy od-povídají evropským nebo národním normám a odborným předpisům Asociace zámkových a klíčových služeb
-
tam, kde to předpisy a pojišťovací podmínky vyžadují, používají výhradně výrobky, které mají osvědčení státem akreditovaných zkušebních laboratoří, autorizovaných osob a vyhovují požadavkům zákona č. 22/97 Sb.
-
v případě požadavku zákazníka na nižší úroveň bezpečnostního mechanického systému než je výše uvedeno upozorní jej písemně na tuto okolnost
Ve vzájemných vztazích:
-
v hospodářské soutěži respektují pravidla a obchodní zvyklosti. Vzájemnou soutěž vedou pomocí čestných a poctivých prostředků a zdržují se jednání, která jsou v rozporu s dobrými mravy
-
veškerá reklama je vedena pravdivě a v souladu s obecnými pravidly soutěže. V reklamě nepoužívají metodu srovnávání s jinými výrobky. Je vedena bez prvků klamavé reklamy.
3. Vztahy zaměstnanců firem k zákazníkům
Zaměstnanec firmy ve vztahu k zákazníkům dodržuje minimálně tato pravidla:
-
uplatňuje zdvořilý a korektní vztah ke všem zákazníkům
-
poskytuje úplné, nezkreslené, pravdivé a srozumitelné informace a vyvaruje se klamavého popisu výrobků, služeb a klamavé reklamy
-
zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech týkajících se zákazníků a bezpečnostní ochrany jejich majetku. Mlčenlivost zachovává i po skončení své činnosti ve firmě
4. Vztahy mezi firmou a zaměstnanci
Zaměstnanec se při své činnosti ve firmě řídí těmito etickými normami:
-
svědomitě a odpovědně reprezentuje svoji firmu
-
nezneužije odborných znalostí a svého postavení při jednání se zákazníkem
-
vyvaruje se všech činností, které vytváření konflikt jeho vlastních zájmů se zájmy své firmy
-
nepoužívá ve svůj prospěch informace a materiální prostředky své firmy
-
neučiní nic čím by své firmě ztížil nebo znemožnil plnění povinností vyplývajících z právního řádu nebo z tohoto kodexu
5. Uplatňování kodexu AZKS
-
členové asociace se při své činnosti řídí zásadami uvedenými v tomto kodexu a zavazují se k jejich dodržování
-
členové asociace seznámí své zaměstnance s kodexem a zajistí, aby jej dodržovali
-
v případě rozporů mezi členskými firmami řeší tyto mezi sebou především dohodou
a nebo prostřednictvím smírčí komise zřizované pro tyto případy prezidiem asociace